Pillanatképek a kenu történetéből

2020.12.12

A kenu története kapcsán nekem elsőre a Winnetou-filmek ugrottak be. Megvan az a jelenet, amikor az apacsok törzsfőnöke és Old Shatterhand vadregényes vidéken hajóznak együtt?

Winnetou és Old Shatterhand

De említhetjük a mesék világából Pocahontast is, amint kenujában énekli a "Messze hív a nagy folyó" c. nagy ívű dalt.

Pocahontas

Maga a kenu szavunkat is az indián canaoua ("fatörzs csónak") szóból eredeztethetjük (spanyolul "canoa", angolul "canoe). És a közvélekedésben is leginkább az terjedt el, hogy ezt a keskeny, könnyű, nyitott csónakot leginkább az indiánok használták a történelem során.

A régészeti kutatások azonban meglepő eredményekre vezetnek. A világ máig ismert legidősebb csónakját Hollandiában találták meg 1955-ben. A "Pesse-kenu" i.e. 8040 és 7510 között épülhetett a középső kőkorszak idején. A fenyőrönkből kivájt csónak 298 cm hosszú és 44 cm széles, ma Assenben, a Drents Museumban látható.

A világ máig ismert legősibb kenuja

Több ezer éves kenut találtak Dániában, Nigériában (Dufunában) és Oroszországban (Onyega-tónál) is. A sumér időkből pedig már ábrázolási leletek is kerültek elő.

Sumér kenu-ábrázolás

Bármerre is járunk régészeti leletek nyomában, Ausztráliától a Csendes-óceán partjáig, más anyagból ugyan, de nagyon hasonló alapvonásokkal építették a különböző népek ősei ezeket a csónakokat. És az ősi formák a mai modern kenukon is tetten érhetőek. Olyan sokat nem is változott a világ.

Kezdetben, ahogy a "Pesse-kenut" is, fatörzsből vájták ki a hajókat, erre a célra kiválóan alkalmas volt pl. a vörös cédrus vagy a mahagóni. Az ausztrál őslakosok vagy épp az indiánok előszeretettel készítettek fakéregből is kenukat (pl. nyírfa). Ezek elég könnyűek voltak ahhoz, hogy felkapják őket, ha úgy hozta az élet, ugyanakkor nagy teherbírásuknak köszönhetően sok rakományt tudtak szállítani, még sekély folyóban is. Bár sérülékenynek bizonyultak a vízben lévő kövekkel szemben, de gyorsan meg is tudták őket javítani. Aztán ismerünk bőrbevonatos hajókat is a régebbi korokból. A technológia fejlődésével pedig megjelentek olyan anyagok (pl. üvegszál, karbon-kevlár), amik költséghatékonyabbá tették a kenuk építését, és így lehetővé vált a tömeggyártás is. A mi "járműveink" üvegszálból készültek. Igen könnyűek és könnyedek, mindamellett nagyon szilárdak ás alaktartóak is.

A GreenEx hajói

A kenu kezdetben egyértelműen használati eszköz volt. Elsődlegesen közlekedtek vele, terményt szállítottak rajta, vadásztak, halásztak a segítségével. Aztán hadviselési célokat is szolgált. I.e. 3500 körül a szárazföldi dél-amerikai őslakosok például kenukkal hódították meg és gyarmatosították az első karibi szigeteket. Az indiánok pedig halottaikat egy kenun engedték el utolsó útjukra a tengeren.

19. századi illusztráció filippínói harci kenukról, amelyeket kalózok használtak portyázásaik során.

A kenu az iparosodás előretörésével egyre inkább vesztett használati szerepéből, viszont ekkor "felfedezték" mint sport és szabadidős vízi eszközt. John MacGregor a könyvein keresztül népszerűsítette a kenuzást, és 1866-ban az ő nevéhez fűződik az első egyesület, a londoni Royal Canoe Club megalapítása is. Az Amerikai Kajak-Kenu Szövetséget 1880-ban, a kanadait 1900-ban, a britet 1936-ban hozták létre. Olimpiai sportszámmá szintén 1936-ban, a berlini olimpián vált. A Nemzetközi Kajak-Kenu Szövetség (ICF) 1946-ban jött létre, székhelye a svájci Lausanne.


Felhasznált irodalom:

Képek forrása:

  • https://en.wikipedia.org/wiki/War_canoe#/media/File:Salisipan_by_Rafael_Monle%C3%B3n_(1890).jpg 
  • https://freepages.rootsweb.com/~catshaman/history/15Sailors/05sailors1.htm 
  • https://www.pinterest.ca/pin/448600812863132835/
  • https://www.filmstarts.de/specials/1078.html?page=2&tab=0  
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Pesse_canoe#/media/File:Boomstamkano_van_Pesse,_Drents_Museum,_1955-VIII-2.jpg